Spelbolag är kreativa i sitt sätt att marknadsföra
När det kommer till kreativ marknadsföring är spelbolagen världsledande. Det är en enorm bransch och konkurrensen är hårdare än någonsin. Därför måste de verkligen fokusera på att hitta en marknadsstrategi som fungerar för dem. Förr i tiden kunde det vara så att man bara valde första bästa spelbolag och började spela på deras casino. Idag så finns det absolut ingen anledning att göra det, utan idag bör man tänka på en rad olika faktorer. Men, för att vi spelare överhuvudtaget ska komma i kontakt med sidan krävs det att de har en marknadsföring som fungerar.
För bara några år sedan var reglerna strikta kring vem och hur man fick ta sig in på den svenska spelmarknaden. Idag har det öppnats upp och det är fritt fram även för privata aktörer att slåss om landets spelare. Den höga konkurrensen har lett till att de pressas hårt mot varandra, vilket är gynnsamt för oss. De bjuder på bättre bonusar och en bättre spelupplevelse överlag. Läs vidare här nedan för att få veta några av deras metoder för marknadsföring.
Mindre direkt marknadsföring
En utveckling man kanske inte såg komma var att spelbolagen skulle minska sin direkta marknadsföring. Marknadsföringen av spel har halverats på tre år och trenden tycks ändå fortsätta åt det hållet. Det kan delvis bero på den svenska spellagen, men också att de har hittat andra sätt att nå ut med sin reklam. Huruvida mindre direkt marknadsföring kommer påverka dem negativt i längden är svårt att säga, men kollar man på de faktorer vi kommer lista nedan så tror vi inte det. Spelande är mer populärt än någonsin även fast den direkta marknadsföringen har minskat. Hade den ökat ännu mer om de fortsatt med den direkta marknadsföringen? Det är förstås omöjligt att säga men det är inte orimligt att tro att det inte haft någon större negativ effekt.
Sponsra fotbollslag och ligor
Ett annat kreativt sätt som de stora spelbolagen valt att marknadsföra sina sidor är via stora fotbollslag och ligor. Den reklam som visas under exempelvis Premier League når ut till en helt annan marknad än den som bara riktar sig mot ett enda land. Premier League speciellt är en liga som är populär över hela världen. De absolut största bolagen har allt som oftast onlinecasinon i en rad olika länder och därför fungerar det som ett riktigt bra verktyg.
Att de valt att vända sig mot just fotboll är inte så konstigt egentligen. Förutom att det är världens mest populära sport så har det också ganska stort överlapp med spel på casino och betting. Spänningen du får under en riktigt spännande fotbollsmatch är något många jagar på andra platser i livet. Det är svårt att hitta, men betting och casino är minst lika spännande. Kombinationen betting och sport blir på så sätt oslagbar.
Samarbeten med influencers och kändisar
Ett sätt som numera är standard inom reklamvärlden är att samarbeta med influencers och kändisar. Även här var casinobolagen tidiga på det och samarbetade redan för över tio år sedan med stora kändisar. Bland annat har vi sett hur stora idrottsstjärnor samarbetat med flera av de stora bolagen. Det bygger en viss tillit till bolagen då många har en kär relation till dessa kändisar.
Naturlig tillväxt
Sist men inte minst behöver vi också nämna den naturliga tillväxt som finns inom casinobranschen. Spelande blir allt mer accepterat och allt fler svenskar väljer att spela. Man pratar med sina kompisar om det, berättar för en släkting eller vad som helst. Gamla spelare lockar nya spelare helt enkelt. Att man numera också är garanterad skattefria vinster är även det något som lockar många. Här är inte bolagen i sig involverade överhuvudtaget, men de får ändå skörda frukterna av den naturliga tillväxten.